En laddstation för din elbil hemma
Att ladda din elbil med en laddbox ger många fördelar. En laddbox medför både snabbare laddning och gör det säkrare att ladda bilen hemma. Detta då det kan vara en brandrisk att ladda ur stickuttag. En laddbox är inte en alltför stor investering, och fördelarna väger upp för kostnaderna. Förutom att det är snabbare och säkrare, kan det även bli billigare.
Du betalar mycket mindre för varje kWh när du laddar hemma, gentemot att ladda vid offentliga laddpunkter. Med en laddbox kan du också ställa in när på dygnet bilen ska laddas, så att den laddar när elkostnaderna är som lägst
En laddbox hemma ger även en stabilare utgångspunkt. Är du beroende av att ladda bilen vid laddningsstationer eller ur stickuttag kan bilen kanske inte ha nog batteri när du behöver det.
Många moderna laddboxar har även tillhörande appar till telefonen med fjärrstyrning och olika inställningar. Du kan på så sätt välja när den ska ladda för bästa elpris, eller se till bilen laddas upp till när du behöver ta den någonstans, även när du är ute på vift.
Vad är priset för en laddbox?
En laddbox till hemmet kostar normalt mellan 10 000 till 30 000 kronor inklusive installation. Priset för en laddbox beror på otaliga faktorer som kW, uttag, märke, installation och tillbehör som appar. Som tur är finns det bidrag som skär ner priset rätt rejält.
Laddbox | Pris | Pris med bidrag |
3,7 kW en-fas, 16 a | 12 000 kronor | 6 000 kronor |
11 kW tre-fas, 16 a | 17 000 kronor | 8 500 kronor |
22 kW tre-fas, 20 a | 22 000 kronor | 12 000 kronor |
Vad kostar det att ladda elbilen hemma?
Kostnaden att ladda din bil beror främst på hur mycket du betalar för din el. En laddbox kan sänka kostnaderna genom att du kan bättre reglera när du laddar elbilen. Men i slutändan beror det till absolut största del på hur mycket du betalar för elen.
Hur långt du kommer på en laddning beror sedan på din elbil. Men du kan i regel räkna med 2 kWh per mil – vilket resulterar i en kostnad på 2-3 kronor per mil när du laddar hemma. I offentliga laddstationervarierar priset mycket mer, det kan normalt kosta mellan 4 till 10 kr per mil enligt allt om elbil. Det blir då halva priset att ladda hemma. Detta kombinerat med bekvämligheten att ladda hemma gör laddboxen till ett måste för dig med el- eller hybridbil.
Kan jag ladda bilen i ett vanligt eluttag?
Det är vanligtvis möjligt att ladda din elbil i ett vanligt eluttag hemma, men det finns risker med att göra det – speciellt långsiktigt. Vanliga eluttag är nämligen inte dimensionerade för så höga effekter som laddningen av elbilen ger upphov till, speciellt under många timmar i sträck.
När bilen laddas belastas elsystemet och slits av de temperaturväxlingar som uppstår i ledningar, kontakter och i elcentralen. Dessutom kan dolda fel i elsystemet ge upphov till bränder när det belastas så hårt som vid billaddning.
Med en separat laddbox undviker du att belasta ditt nuvarande elsystem på samma sätt, då den kopplas separat till elcentralen, och därför minimerar du också brandrisken. Det är på husägarens ansvar att se till så att elsystemet är säkert, känn dig säkrare när du laddar elbilen hemma med en separat laddbox.
OBS! Kom ihåg att även kolla med ditt försäkringsbolag om vad som gäller, exempelvis om din försäkring täcker bränder som uppstår om du laddar bilen i ett vanligt eluttag. Om det skulle uppstå en brand kan det även finnas ett aktsamhetskrav i försäkringsvillkoren som ger lägre ersättning om laddboxen inte installerats på ett korrekt sätt.
Bidrag till din laddbox
Nytt, grönt avdrag på 50 % från 2021
För installationer utförda och betalda efter 1 januari 2021 kan du använda ett nytt avdrag för grön teknik. Skatteavdraget uppgår till 50 % för totala priset på laddboxen, inklusive installation. Till skillnad från ladda hemma bidraget har det ett maxbelopp på totalt 50 000 kr per år och person.
Maxbeloppet för gröna avdraget är dock gemensamt med investeringar i både solceller och solcellsbatterier. Men det stora investeringar för under ett år för att nå avdragstaket. Och du kan alltid sprida ut investeringarna över flera år.
Ladda hemma bidraget
Du kan redan nu få ladda hemma stödet på 50 % (max 10 000 kr i stöd). Ladda hemma bidraget gäller dig som privatperson, bostadsrättsföreningar och även företag. Bidraget förses av Naturvårdsverket och du kan läsa mer om det på deras hemsida.
Hur skiljer sig gröna avdraget från rotavdraget?
Det gröna avdraget är först och främst större än rotavdraget. Avdraget för solceller ökar i praktiken från 9 % till 15 % av totala kostnaden. Rotavdraget står egentligen för 30 % av arbetskostnaden, men då arbetskostnaden räknas som ett schablonbelopp på 30 % av totala kostnaden blir det i själva verket 9 % av totalkostnaden.
En annan positiv sak med det gröna avdraget är att det även ska gälla nya hus och hus under uppbyggnad. Förutsatt det är småhus till privatpersoner. Rotavdraget gäller endast för arbete på hus som är minst 5 år gamla.
Allmänt är det nya gröna avdraget tänkt att underlätta investeringen av grön teknik på flera håll.
Vilken laddbox ska jag välja?
Vilken laddbox du bör installera beror huvudsakligen på din bil, och antalet bilar du vill kunna ladda samtidigt.
Först och främst behöver vi kolla på din bil.
Klarar den av laddning från tre-fas, eller bara en-fas och många kW avser laddningen?
Det skadar inte att ha en laddare med högre kW än vad bilen klarar av, då bilen bestämmer styrkan. Men tre-fas laddboxar med högre kW kan bli dyrare.
Hybridbilar som inte kräver lika stor effekt klarar sig med en-fas och 3,7 kW. De har ett mindre batteri och behöver inte laddas lika snabbt för “full tank”. De flesta rena elbilarna kan utnyttja den högre effekten och tre-fas, för snabbare laddning.
Om du bara åker kortare sträckor varje dag, och inte behöver använda full tank två dagar i rad så bör du klara dig på en billigare laddbox med mindre kW, och kan på så vis spara en peng. Tror du att du i framtiden kommer köpa en elbil som kan behöva laddas snabbare kan det dock vara smart att överväga en laddbox som är kapabel till högre effekter. Detta för att du ska slippa uppgradera din laddbox i framtiden.
Vilket sorts uttag behöver du?
Standard för de flesta elbilarna i EU är det så kallade typ 2 uttaget. Du bör dock först kolla upp vad som gäller för just din bil. Skulle du behöva typ 1 till din bil går det ofta att installera en laddbox med typ 2 uttag, och köpa till en kabel med typ 2 på ena sidan och typ 1 på andra.
Lastbalansering förebygger att säkringen går
Lastbalansering ser till att elbehovet för laddningen av elbilarna inte överbelastar ditt elsystem och en säkring går. Lastbalansering ser över hela hemmets elförbrukning och dimensionerar laddningen efter det. Har ni flera elbilar kan lastbalansering även hjälpa prioritera så att bilar med lägre batteri laddas först.
Laddboxar med dubbla uttag
Har ni fler än en elbil kan det vara fördelaktigt med en laddbox med flera uttag. Detta så att du kan ladda flera elbilar samtidigt, och inte behöver prioritera en. Laddboxar för flera bilar har vanligen även lastbalansering.
Framtidssäkra din laddbox med dubbla uttag. Även om du inte just nu har två elbilar i ditt hem, kan du se det i din framtid? Det kan då vara billigare att köpa en laddbox som har möjlighet att ladda två bilar.
Vilka märken på laddboxar finns det?
Det finns otaliga märken för laddboxar ute på marknaden. Några sticker dock ut från mängden och används av flera aktörer. Det här är lång ifrån alla märken, och inte de du kan förvänta dig från våra partners heller. Men deras produkter ger dig en ungefärlig bild av vad du kan förvänta dig på marknaden.
Garo laddboxar
Garo är ett företag med huvudsäte i Sverige men arbetar mot flera marknader i norra europa. Deras laddboxar är utvecklade för det nordiska klimatet och du kan vara säker på kvalitativa produkter.
CTEK laddboxar
CTEK är även en svensk tillverkare av laddboxar. Deras laddstationer används både kommersiellt och privat. De går att använda via RFID-chip, och du kan på så sätt spåra hur mycket el som använts av varje person.
DEFA laddboxar
DEFA grundades 1948 i Norge, och är för många kända för deras motorvärmare. De har nu sett var marknaden är på väg och tillverkar nu även laddboxar för elbilar – och är bland de största i Sverige.
Charge Amps
Charge Amps är ett svenskt företag som grundades 2012. Grundaren ansåg att lösningarna på marknaden inte matchade hans behov, så han tog saken i egna händer och skapade en laddare. Det har sedan dess fortsatt utveckla och deras mål är att ligga i framkant av marknaden för laddning av elbilar.
Easee
Easee är en ny uppstickare på marknaden som du kan. Det är ett norskt företag som grundades 2018, och har nu över 30 anställda i flera länder.
Våran kampanj för Easee hittar du här.
För- och nackdelar med att installera en laddbox hemma
En laddbox kommer med många viktig fördelare. Men det betyder inte att allt är positivt med att installera en laddbox hemma. Det finns även nackdelar som är viktiga att ta i beaktning när du väljer din lösning för att ladda din elbil.
Fördelar med en laddbox
- Snabbare – Genom att ladda bilen i en laddbox har du möjlighet att ladda mycket snabbare än ett eluttag.
- Säkrare – Laddar du bilen i ett eluttag är risken mycket större för att något går fel, och det kan då bli en brandrisk. Laddboxar har inbyggda skyddsåtgärder vilket gör det mycket snabbare.
- Billigare – Laddar du via en laddbox blir det mycket mindre kostnad per mil gentemot om du laddar via offentliga stationer. Med flera moderna laddboxar kan du även reglera när på dygnet du ska ladda för billigare elpris.
Nackdelar med en laddbox
- Högre investering – Att installare en laddbox är en mycket högre investering än en laddkabel till din bil som du kopplar in i ett vanligt vägguttag.
- Fast installation – Med en laddkabel kan du ta med den överallt, och ladda där du hittar ett eluttag. Medan en laddbox sitter fast vid en punkt. Har du då ingen extra laddkabel blir det svårare att ladda bilen på annan ort.
Fakta på denna sidan är utdragen från Greenmatch.se